Proč jsou naše silnice často ve špatném stavu


Není třeba říkat, že valná většina z nás vlastní řidičský průkaz, a z dobrého důvodu. Je však také faktem, že mnohdy silnice nejsou ani zdaleka v takovém stavu, v jakém by měly být. Nejvíce se to samozřejmě týká těch druhé a třetí třídy, ale tento problém se nevyhýbá ani dálnicím. Je tedy jasné, že řidiči celkem oprávněně nadávají. Nejenže jim totiž silnice ve špatném stavu znepříjemňuje jízdu, ale zároveň také ničí auto. Lze tedy pochopit, že chtějí nápravu tohoto stavu. To ovšem to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

 

Hlavním problémem jsou zde samozřejmě peníze. Samozřejmě určitá částka ze státního rozpočtu jde právě na opravu silnic a dálnic, avšak není to dost. Přesto se, zvláště v létě, řeší neustálé objížďky a uzavírky. To se zdá jako nepoměr, ovšem dokud si neuvědomíme několik základních věcí.

 

auto ve městě

 

Musíme si uvědomit, že automobilů po našich silnicích jezdí čím dál víc. To však také znamená čím dál větší poškození cest, a tedy i nutnost jejich častějších oprav. Navíc více aut také znamená, že je nutné prakticky neustále stavět obchvaty kolem měst, případně rozšiřovat stávající silnice, aby se netvořilo tolik dopravních komplikací.

 

velký počet aut na silnici

 

Je však jasné, že všechny tyto věci stojí mnoho věcí. Není tedy divu, že nezbývají peníze na ostatní opravy, které nejsou tak akutní. Navíc silnice nižších tříd jsou často v kompetencích krajů, či dokonce obcí, jejichž rozpočet je ještě mnohem menší. Nemohou si tedy dovolit dát tolik na jejich údržbu, což se samozřejmě vždy musí projevit.

 

Výsledkem je pak situace, kterou vidíme dnes. Při bližším zamyšlení je pak jasné, že je dlouhodobě v podstatě neudržitelná, avšak nedělá se téměř nic pro to, aby se něco změnilo. Snadno se tak může stát, že autem budeme moci vyrazit jen na vlastní riziko, neboť cesta bude tak nebezpečná. Jistě, zatím to tak nevypadá, avšak pravdou je, že se k této budoucnosti mílovými kroky blížíme, a to nejen u nás.