Nabízím automobil bez STK. Nabízím automobil, přepis nepožaduji. Nabízím automobil bez velkého technického průkazu. Nabízím automobil, cena 10000,-, nepojízdný bez STK, přepis nepožaduji. Každý den podobné inzeráty přibývají v inzertních serverech nebo také na Facebook, kolonce Marketplace, automobily. Vedou k zamyšlení, proč to inzerenti vůbec dělají. Jaký má smysl koupit auto, které není ve stavu, aby jezdilo po silnicích?
Pro inzerenty tyto inzeráty mají. Ony totiž často vstoupí na úrodnou půdu. Zájemců o velice levné automobily, které se nabízejí i v úrovni pěti tisíc, je překvapivě dost. Některé k tomu vede osobní situace, kdy nemají peníze nazbyt a automobil opravdu potřebují. Jiné zase láká automobil jako takový a s nějakou odpovědností si hlavu nelámou.
A někteří inzerenti ani nemají jinou možnost. Sami si koupili kdysi auto s tím, že prodávající nepožadoval přepis a třeba dodnes nemají velký technický průkaz. Bez něj auto je auto přítěž. Bez velkého techničáku nemůžou provést ani STK, ani auto nechat oproti jednomu či dvěma tisícům ekologicky zlikvidovat.
A právě to poslední, tedy možnost ekologické likvidace automobilu, na všech těch inzerátech zaráží nejvíce. Vždyť přece ten majitel vozu, který je jako poslední zapsán ve velkém technickém průkazu, odpovídá za ekologické zlikvidování auta, tedy spíše vraku. Dokud úřadům nedoloží doklad o ekologické likvidaci auta, je toto auto považováno jako automobil, který je stále v nějakém režimu provozu. Je jen otázkou času, kdy po něm začnou orgány pátrat a dotazovat se. A pokud nedostanou uspokojivé odpovědi, budou následovat sankce. Zřejmě vyšší, než příjem z prodeje bez přepisu vozu.
Samostatnou kapitolou je pak prodej auta bez STK, byť s dovětkem na náhradní díly. Opět je ve hře nutný přepis, jinak budou následovat problémy. Zajímalo by mne, jestli tihle obchodníci s vraky si tyto skutečnosti vůbec uvědomují.