Od narození dítě zabavujeme formou hry. Dítě vnímá hru, jako zábavu, ale mělo by to tak i být. V prvních měsících, kdy dítě není pohybově a motoricky zdatné, si s ním hrajeme my. Používáme k tomu různá chrastítka, látkové knížky s hmatovými prvky, vše co ho zaujme. Dítě je zvědavé hlavně tehdy, kdy jakákoliv hračka vydává různé zvuky. Díky hrám, se děti rozvíjí psychické, motorické a pohybové stránce. Získává nové dovednosti, které vedou k dalším hrám. Každé dítě se vyvíjí jiným tempem, a k tomu používáme různé pomůcky, které jsou potřebné k dané hře. Hry jsou rozděleny do skupin podle věku, a zájmu dítěte. Jakákoliv hra pomáhá s komunikací s ostatními, a tím lépe se děti zapojují do kolektivu. Hry mohou dítka vykovávat jak doma, tak i venku, na čerstvém vzduchu.
PRO NEJMENŠÍ
Knih s prvky
Naši nejmenší by ale měli zapojovat i hlavičku, ne jen tělíčko. Mezi nejznámějšími jsou knížky s pohybovými prvky. Dítě to zaujme, ale vnímá i obsah.
Zvířátka, barvy, věci
Jaké zvuky vydávají různá zvířátka, to děti umí mezi prvními dovednostmi. Časem učíme, aby uměli rozeznat i barvy a různé věci. Samozřejmě vše formou hry, aby to naše nejmenší bavilo.
POHYBOVÉ AKTIVITY
Schovávaná a honička
Pokud je dítě starší a pohybově zdatné, zaujme ho hra na HONĚNOU, SCHOVÁVANOU. Tyto hry mají za úkol ty naše nejmenší unavit, tím jim dáme prostor na vyblbnutí, které vede ke kvalitnějšímu spánku.
Čáp ztratil čepičku
Dospělý začne říkat říkanku,, Čáp ztratil čepičku, jakou měla barvičku…a vždy si vybereme nějakou barvičku, kterou řekneme nahlas. Děti ji začnou hledat na sobě, nebo kamarádech. Dospělý vyběhne k ostatním hráčům, kteří barvu nevidí a nedotknou se jí.
Kolo, kolo mlýnský
Společenská hra, která je určená pro děti v předškolním věku. Je spojená s říkadlem a kolovým tancem. Hrají ho nejméně tři děti, které se postaví do kruhu. Vezmou se vzájemně za ruce a pomocí dospělého začnou odříkávat text říkadla. Otáčí se pomalu dokola a na slovo bác v textu,, kolo se polámalo a mnoho škody nadělalo.., se děti náhle posadí na zem. Kdo se opozdí, může být ze hry vyřazen. Hra může skončit nebo může pokračovat variantou, že se kolo opraví. Děti za pomyslného hoblíku a pilky kolo opraví, aby se znovu mohlo točit.
DESKOVÉ HRY
Chytání rybiček
Chytání rybiček je velmi jednoduchá a velmi známá hra. Úkolem je chytit co nejvíce rybiček z rybníčku na prut.
Človíčku, nezlob se!
Je to varianta Člověče, nezlob se. Ale s tím rozdílem, že na kostce nejsou tečky ale zvířátka. Hráči nepočítají, ale postupují podle obrázku. Ale pravidla jsou stejná. Tato varianta je vhodná pro děti, které neumějí počítat nebo mají problémy s počty.
ROZVÍJÍME I DĚTSKOU MOTORIKU
Aby dítko zvládlo jemnou motoriku, slouží nám k tomu různé pomůcky a hračky. Na trhu máme spousta variant, které pomůžou s jemnou motorikou. Jako nejznámější je ACTIVITY BOARD.
Activity board
Řadí se mezi vzdělávací pomůcky Je to dřevěná deska, která je připevněná na zdi. Na ni jsou různé prvky, jako jsou zvonky, světýlka, přesýpací hodiny, ozubená kolečka, vkládačky, bludiště, budík, zipy, řetízky a mnoho dalších. Rozvíjí dětskou představivost, vnímání barev, pozornost, logické myšlení, koordinaci pohybu, jemné motorické dovednosti a procvičuje paměť. Tato didaktická pomůcka je zábavou všech dětí, které se k ní dostanou, po celé hodiny.
Prošívání zvířátek
Tato motorická hračka pomůže dítěti k tomu, aby lépe zvládalo kreslení a později i psaní. Při této hře dítě provléká tkaničku zvířátkem. Dítě tím trénuje jak ručičky, tak i logické myšlení.
Malování vodou
Jsou to kouzelné omalovánky pro děti. Zapotřebí je k tomu pouze štětec a voda. Jezdí s namočeným štětcem vodou po obrázku, a postupně se jim obrázek odkrývá. Výhody toho jsou, že dítě není špinavé, nepracuje barvami a naučí se pracovat se štětcem.
Měli bychom myslet na to, že pokud chceme děti vést ke správnému vývoji, je vhodné je k tomu nenutit. Pokud budeme preferovat vše formou hry, dítě to bude bavit. Bude to pro něj zábavou, u které se zasměje a bude šťastné.